Lejevilkår
Standard lejevilkår stillads juli 2011.
- Tilbudsgrundlag
For tilbud gælder “Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed af 10. december 1992 (AB 92) med nedennævnte tilføjelser og fravigelser. Ved anvendelse af AB 92 skal “entreprenøren” forstås som udlejer og lejer forstås som “bygherren”. Endvidere gælder Dansk Byggeri’s standardforbehold.
Såfremt den i tilbudet angivne leveringstid for arbejde og materiel ikke kan overholdes på grund af dokumenteret indgang af andre ordrer indkommet inden modtagelse af accept, optages der forhandling om ændret leveringstid. Fører denne forhandling ikke til et resultat, forbeholder udlejer sig helt eller delvist at træde tilbage fra sit tilbud.
Ved udlejning uden opstilling betales ud over tilbudsbeløbet/daglejen gebyr for udlevering og modtagelse af stilladset samt transportudgifter.
Alle tilbud er excl. den til enhver tid gældende merværdiafgift.
- Brug og opstilling
Stilladset er kun beregnet til brug for de formål, der er anført i tilbudet.
Stilladser, der opstilles af udlejer, må først tages i brug, når stilladset af udlejer er meldt klar til brug og mærket med grønt skilt der angiver hvad stilladset må anvendes til.
Det er ikke tilladt lejer af stilladset at fremleje eller udlåne stilladset til tredjemand uden udlejers tilladelse.
Det er ikke tilladt lejer at ændre eller ombygge et af udlejer opsat stillads, herunder fjerne eller flytte fastgørelser, konsoller mv.
Såfremt misbrug af stilladset konstateres, er udlejer berettiget uden varsel at opsige lejemålet og nedtage stilladset for lejers regning.
Let facadestillads opstilles, medmindre andet er aftalt, med en afstand af 2 meter mellem
stilladsetagerne uanset vindueshøjder mv., og bredden er maksimalt 70 cm.
Med hensyn til tilladelige maksimale belastninger henvises til gældende love og regler. Det forudsættes, at arealer, hvor stilladset skal anvendes, ligesom tilkørselsvejen er ryddet, planeret og tilstrækkelig bæredygtig, jf. nedenfor pkt. 4, afsnit 2.
Stilladset opstilles, såfremt andet ikke er udtrykkeligt nævnt i tilbudet, uden fortovs- og indgangsskærme, net, plastik samt trafikværn. Det påhviler alene lejer at sørge for forsvarlig afskærmning og afspærring i forbindelse med brug af stilladset.
Såfremt andet ikke er nævnt i tilbud, indhenter lejer de nødvendige tilladelser og sørger evt. for nødvendig skiltning og afmærkning.
Hvor der er tvivl om at stilladset kan forankres korrekt til facaden, kan stilladsfirmaet kræve foretaget udtræksprøver eller beregning og udførelse af særlige fastgøringsløsninger. Udgifter hertil betales af lejer udover tilbudet med mindre andet er aftalt. Udgifterne til ændring af forankring i forbindelse med facadeisolering er ikke medregnet med mindre det er angivet i tilbudet.
Med mindre andet er aftalt, ligger opgangssektionen altid inde i stilladset.
Isolering af elledninger er ikke indeholdt i tilbud og betales af lejer udover tilbudssum.
- Lejeperiode samt sted for modtagelse og aflevering af det lejede
Lejen beregnes med 7 dage pr. uge – uanset eventuelt vejrlig, ferier og flyttedage. Minimumsleje 3 dage.
- a)Stillads, der udlejes uden montering:
Udlejningsperioden regnes fra og med den dag stilladset forlader udlejers plads og løber til og med den dag, stilladset modtages på udlejers plads i ubeskadiget og rengjort stand. Se endvidere ovenfor pkt. 1, afsnit 3.
- b)Stillads der monteres og demonteres af udlejer:
Udlejningen begynder og slutter på monteringsstedet. Udlejningsperioden regnes fra og med den dag, det lejede stilles til lejers disposition i arbejdsklar stand og ophører, når det med 2 dages varsel er afmeldt til udlejers kontor.
- Risiko, ansvar, vedligeholdelse og ejendomsforhold
I leje perioden bærer lejer over for udlejer fuldt og helt risikoen og ansvaret for skader på det lejede materiel, ligesom lejer hæfter for bortkommet materiel. Indtræffer der forhold, som lejer efter ovenstående hæfter for, betales der leje af materiellet – med fradrag for udlejers eventuelle sparede udgifter – indtil erstatning herfor er ydet til udlejer.
Lejer bærer endvidere risikoen for skade på tilkørselsveje, overflade-belægninger, underjordiske installationer og lignende, som skyldes, at forudsætningerne nævnt ovenfor i pkt. 2, ikke har været opfyldt.
Lejer er i lejeperioden pligtig til at foretage sikkerhedsmæssig vedligeholdelse af stilladset, herunder f.eks. at føre tilsyn med at fastgørelser og konsoller mv. ikke løsnes eller fjernes. Skal vedligeholdelsen foretages af udlejer betales dette særskilt i regning.
Ved opsætning af net og presenninger gælder særlige ansvarsforhold, hvorom der henvises til særskilte angivelser i tilbudet, dog er udbedring af skader på inddækningen som følge af vindpåvirkning altid lejers ansvar og udgift. Vedrørende forsinkelse henvises til nedenfor pkt. 6.
Ved udlejning uden montering (Selvmontering) påhviler det lejer at sikre sig at stilladset opstilles og bruges i henhold til gældende love og regler, og ansvaret herfor er alene lejers. Det påhviler ligeledes lejer at sikre sig at der ikke monteres defekte eller uegnede dele. Det præciseres at der er tale om selvmontage også i tilfælde hvor Larsen Stilladser A/S transporterer og evt. stiller timelønnet medhjælp ved montage.
Det udlejede forbliver under alle forhold, altid Larsen Stilladser A/S ‘s ejendom.
- Forsikringsforhold
Det påhviler lejer at holde det lejede stillads behørigt forsikret (løs-øre/ansvar).
Ifølge forsikringsselskabernes praksis dækkes skader på fast ejendom (ruder, skilte og andet fast tilbehør mv.) primært af ejendommens forsikring og sekundært af udlejers ansvarsforsikring. Uanset udlejer måtte være ansvarlig for en skade sket på fast ejendom, skal skaden derfor altid af skadelidte anmeldes til ejendommens husejerforsikring.
- Forsinkelse
Udlejer er berettiget til tidsfristforlængelse, når det følger af AB 92, § 24, samt når:
– Nedbør, lav temperatur, vind eller andet vejrlig forhindrer eller forsinker arbejdet.
– Arbejdet standses eller sinkes af offentlige påbud eller forbud fra Arbejdstilsynet, der ikke klart og udtrykkeligt følger af lovgivning, myndighedsanvisninger, reglementer eller tilsvarende alment gældende retningslinier.
Ved krav fra lejer i tilfælde af udlejers ansvarspådragende forsinkelse – jf. AB 92, § 25, stk. 1 – betaler udlejer en dagbod på 1 0/00 pr. arbejdsdag af kontraktsummen excl. moms. Ved aftaler om dagleje er beregningsgrundlaget den samlede leje excl. moms for den ved tilbudet forudsatte lejeperiode. Kan bod ikke fastlægges efter ovenstående retningslinier, betaler udlejer erstatning efter rets almindelige regler, dog maksimalt et beløb svarende til leje for den tid forsinkelsen varer.
- Sikkerhed
Udlejer stiler kun sikkerhed, såfremt der særskilt fremsættes skriftligt påkrav herom. Sikkerheden ophører i så fald 10 arbejdsdage efter lejeperiodens udløb, jf. pkt. 3, medmindre lejer forinden skriftligt har fremsat krav i anledning af aftaleforholdet. Lejer betaler særskilt de ved sikkerhedsstillelsen forbundne udgifter, når påkrav om sikkerhed er fremsat efter tilbudsangivelse. I øvrigt gælder bestemmelserne i AB 92 § 6.